Rada České televize, Kavčí hory 140 70, Praha 4 (na vědomí řediteli ČT) 26.květen 2009
Věc: Stížnost na diskriminaci a nevhodnou prezentaci neparlamentních stran ve volební kampani do Evropského parlamentu r. 2009
Česká televize představuje kandidáty do voleb způsobem, který se dá jen těžko pochopit. Parlamentní strany se dennodenně v různých obměnách objevují v televizi celé dlouhé roky a poté se jim pro předvolební kampaň nabízí „stejně spravedlivé“ šance, stejný prostor jako stranám neparlamentním. Dlouhé roky proti několika týdnům… To je vyvážené a demokratické? Jak se mohou neparlamentní strany dostat do povědomí veřejnosti? Jak se může neparlamentní strana při dané praxi stát parlamentní? Výjimka – Strana zelených v ČR – potvrzuje pravidlo a to jen díky tomu, že o evropských „zelených“ povědomost existuje. Jak je možné, že se jako kriterium účasti v pořadu Otázky Václava Moravce stanoví aktuální volební preference, když se preference 27 stran z 32 (to je těch neparlamentních) musí na začátku kampaně nutně blížit k nule? To je zcela postavené na hlavu. A spravedlivé ani náhodou. Představování politiků na tento způsob podporuje zase jenom ty, kteří se hřejí na výsluní celé volební období, zatímco těm „vycházejícím“ nedává sebemenší šanci. Jde tak vlastně o řízené odstavení možné konkurence, kterého se veřejnoprávní média dopouští. Vysílání spotů je časově srovnatelné, ale kdy se objevují v ČT? V době nejméně vhodné, v době „mrtvé“ pro ranní i odpolední směny, pro všechny studenty – prvovoliče (13:30 až 14:40 hodin). „Vlk se nažere, koza zůstane celá“. Parlamentním stranám propagace na tento způsob nijak neublíží (jde jen o přibližně 5 % jejich prezentace), zato stranám neparlamentním neumožní 40 % jejich kvalitní prezentace. Je toto vyvážený přístup? Proč Český rozhlas může vysílat spoty v přijatelné době přibližně 17:30 až 19:00 a 21:30 až 22:00 hodin a ČT nikoliv? Kdo tento způsob předvolební propagace připravil? Kdo ho schválil? Kdo nese odpovědnost? Kdo zmařil šanci pro důstojnou prezentaci neparlamentních stran? Žádám jeho (jejich) odchod. Dvacet let po revoluci si občané České republiky zaslouží profesionální přístup veřejnoprávních médií.
Ing. Zdeněk Joukl (www.joukl.cz) (Česká strana národně sociální) Desná, Poštovní 621 468 61 |